יום העצמאות מהווה מכשול לרבים מאיתנו, המנסים לשמור על תזונה מאוזנת ונמנעים מאכילת בשר בקר, בשל תכולת הכולסטרול והשומן הרבה בו

מיכל צרניסקי - מאמן כושר אישי, תזונאית קלינית

כתבה זו תעסוק במיתוסים הרבים אשר נקשרו להרכבו התזונתי של הבקר ותסתמך על מחקרים קליניים אחרונים המראים כי אין צורך להימנע מאכילת בשר בקר, על מנת להשיג רמת שומנים תקינה בדם, ותסייע להבין כי ניתן לשלב נתח בשר בקר רזה, כחלק מתזונה יומית מאוזנת, מבלי לעבור את כמות השומן או הכולסטרול המומלצת ליום, ולקבל כמות משמעותית של רכיבים תזונתיים חיוניים, הנמצאים בכמויות גבוהות ובצורה זמינה לגוף, כגון: חלבון, ברזל, אבץ, וויטמין B-12, המסייעים לשמור על בריאות תקינה. 
ראשית, יש להבין כי ההמלצה להימנע מבשר בקר בדיאטה, שמטרתה שמירה על בריאות הלב, היא מוטעית ועלולה לגרום דווקא לעלייה ברמת הכולסטרול, בשל ניסיון לעמוד בדיאטה.

בעשור האחרון פורסמו מחקרים קליניים מבוקרים אשר מחזקים את הטענה כי בשר בקר רזה יכול להוות חלק מתוכנית אכילה המיועדת להפחתת השומנים בדם, וכי השפעתו שווה לזו של נתחי עוף רזים.

מחקר עדכני שבחן 3 סוגי דיאטות להורדת רמות הכולסטרול והשומנים בדם, הראה כי ניתן לצרוך מנה של 150 גרם בשר בקר רזה כ-5 פעמים בשבוע, כחלק מתזונה המיועדת להפחתת הכולסטרול בדם.   
ההגדרה המקובלת לנתח בשר רזה היא: פחות מ-10 גרם שומן, עד 5.4 גרם שומן רווי ועד 95 מ"ג כולסטרול ל- 100 גרם.   
כמובן שאין הכוונה לאכילה בלתי מוגבלת של המבורגרים, סטייקים וקבבים נוטפי שומן או נתחי בקר שמנים במיוחד, אלא לנתחים רזים בלבד. יש לדעת כי לא מדובר בכל בשר בקר, אלא בנתחי בשר בקר טרי. כלומר, בשר שלאחר שחיטתו הועבר ישר לוואקום ולהקפאה.

 

כמות השומן המומלצת לאדם הצורך 2,000 קלוריות ליום היא 67 גרם, וכמות הכולסטרול המקסימלית היא 300 מיליגרם ליום. 
מנה של 100 גרם סינטה מבושלת, ללא שומן נראה לעין, מכילה 189 קלוריות, 6.2 גרם שומן ו-89 מיליגרם כולסטרול.

 

נתחים שונים של בשר בקר, מכילים כמויות משתנות של שומן. חלקם עשויים להיות רזים יותר מחלקים אחדים של העוף והמקפידים על דיאטה דלת-שומן יכולים לבחור בהם. נתחים רזים הם פילה, פילה מדומה, כנף העוקץ (שייטל), ראש ירכה (וייסברטן) , ירכה (צ'עך ) , צוואר, וסינטה.

אמנם, על אף עובדה זו,  רובנו עדיין אוחזים בתפיסה המוטעית שכל נתחי בשר הבקר עשירים בשומן, ולכן כדאי לדעת כי מחצית מהשומן בבשר בקר הוא שומן חד בלתי רווי ( סוג השומן בשמן זית ). לשומן זה השפעה חיובית על הפחתת הסיכון למחלות לב. 
כמו כן יש להבין כי השומן הוא מקור אנרגיה נוח ומרוכז, המסייע בספיגת ויטמינים (A,D,E,K) וחומרים חשובים מהמזון, ובעל תפקיד חשוב ביציבות של קרומי התאים בגוף, בהעברת אותות בין תאים, בחילוף החומרים ובבקרה על דלקות. 
בנוסף, בשר הבקר מספק כמויות משמעותיות של חלבון באיכות גבוהה, ברזל, אבץ וויטמינים קבוצת B , כגון: ריבופלאבין, ניאצין וויטמין B12, אשר חיוניים לגדילה והתפתחות. 
בקרב ילדים ובני נוער, בשר הבקר מהווה מקור מרכזי וחיוני מאד למניעת אנמיה ומחסור ספציפי בברזל וויטמין B12 החיוניים להתפתחות הקוגניטיבית והפיזיולוגית של הילד. 
כמות הברזל וכמות וויטמין B-12 בבקר, גבוהה בהרבה מזו המצויה בעוף ודגים ולכן לעיתים במצבי מחסור רק בקר יהווה תחליף הולם לטיפול תרופתי בחסרים התזונתיים. 
בתקופת הילדות המוקדמת, עקב הצמיחה המהירה, חשוב לספק לגוף מזונות עשירים בברזל זמין, וכאן המקום לציין כי ברזל שמקורו במזונות מהחי, נספג טוב יותר מברזל שמקורו במזונות צמחיים.   

 

הידעת?

 בשר הבקר מכיל חומצת שומן חשובה הנקראת חומצה סטארית. 
חומצה זו מהווה שליש מכלל השומן הרווי בבשר הבקר הטרי ומחקרים מראים כי היא אינה משפיעה לרעה על פרופיל השומנים והכולסטרול בדם ולכן אין חשש לצרוך אותה במסגרת התפריט.

 

הידעת?

 דיאטה דלת שומן אינה מומלצת לילדים עד גיל שנתיים. שומן הוא מקור מצוין לאנרגיה הנחוצה לצמיחה המהירה.  ובנוסף מספק חומצות שומן חיוניות לגדילה, מהסוג שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו ואנו חייבים לספק לו אותן מהמזון.

 

לסיכום, במהלך השנים קיבלנו מסרים מבלבלים הקשורים לבשר בקר, שומן וכולסטרול.

סקירת המחקרים האחרונים מוכיחה כי ניתן לאכול בשר בקר רזה, מספר פעמים בשבוע, כחלק מדיאטה מאוזנת מופחתת שומן וכולסטרול, וזאת מבלי להרגיש "בעונש" בגלל הדיאטה. 
אחד מהכללים הבסיסיים בתזונה נבונה הוא גיוון המזון. 
בדרך זו אנו מספקים לגופנו  את כל רכיבי התזונה הנדרשים לצמיחה תקינה בשנות הילדות וההתבגרות ולשמירה על הבריאות לכל אורך החיים. 
בדיאטה להפחתת משקל, רצוי להכין את הבשר בשיטות בישול וצלייה, מבלי להוסיף כמויות גדולות של שומן ולהוריד את השומן הנראה לעין לפני הכנתו או לאחר צלייתו. 
וטיפ אחרון: רצוי לשטוף בשר טחון במים חמים, על מנת להיפטר מכמות גדולה של שומן כבר בתחילת תהליך ההכנה.

 

חזרה

שתפו את הכתבה בגוגל+
אימון נסיון במחיר מוזל!
הזמן אימון נסיון!
לקבלת מחירון מפורט למייל
שלחו לי מחירון!