ויטמין מסיס בשומן, אשר מצוי בעיקר בירקות ירוקי עלים, ירקות שורשיים, פירות, חלב פרה ויוגורט, כבד בקר, חלמון ביצה, דגנים מלאים

מיכל צ'רניסקי - מאמן כושר אישי , תזונאית קלינית

אצל ילדים ומבוגרים חלקו מיוצר ע"י חיידקי המעי. 
כמו כן הוויטמין נספג במיצי המרה והלבלב, אינו עמיד באור ועלול להיפגע כתוצאה מנטילת אנטיביוטיקה. בנוסף, ייצורו מוגבר בנוכחות שמני מאכל.

 

ויטמין K מהוה חלק במנגנון קרישת הדם וחיוני להגנה מפני דימומים, מסייע בספיגת הסידן בגוף ובבניית העצם, חיוני להפקת אנרגיה מחלבונים ומשומן, חיוני למטבוליזם השומנים ומסייע בשמירת מאזן חומצה-בסיס בגוף. 
משמש במצבים קליניים כגון: דימום באף, חבורות עור, דימום רב מסיבות שונות, דלקת מעיים, הרטבת לילה, המופיליה וטחורים.

 

חוסר בוויטמין נדיר במידה ואנו מספקים לגופנו את הכמות הדרושה באמצעות תזונה מאוזנת, מה גם שהוויטמין מיוצר ע"י חיידקי המעי. 
חוסר מתבטא בעיכוב קרישת הדם ונטייה לדימומים, כגון: דימום מפצעים, מהאף, החניכיים, עור, מעי, דרכי השתן ובאופן נדיר גם דימום מוח. 
כמו כן אופייני במצבי בעיות כרוניות במערכת העיכול, בעיה בספיגת שומנים, ובעיה בספיגת הוויטמין.

 

מי נמצא בסיכון ?  נשים הרות לפני הלידה למניעת דימומים רבים בעת הלידה, תינוקות יונקים בגלל היעדר חיידקי המעי, ואנשים העומדים בפני ניתוח, המקבלים נוגדי קרישה (קומדין).

 

מה קורה בעודף ? לא ידוע על השפעה מזיקה בנטילת כמות עודפת של וויטמין K.

ויטמין K סינטטי הנקרא "מנדיון" עלול לגרום נזק לכבד והרס תאי הדם האדומים.

אצל אנשים הסובלים ממחסור באנזים G6PD עודף בוויטמין K עלול לגרום לצהבת, שתן אדמדם-חום ובמקרים קיצונים לאנמיה.

 

כמה מומלץ לצרוך ?  לא נקבעה קצובה יומית מומלצת אך מנה יומית ממוצעת של 65-80 מק"ג נחשבת מספקת. כמו כן ילדים זקוקים לכמות גדולה יותר של הוויטמין.

בעת מחסור נקבע מינון מתאים באופן אינדיבידואלי, בהתאם לאופי וחומרת המצב.

 

יש לזכור כי אין ליטול תוספות של ויטמינים ללא ייעוץ מקצועי, מפני שהמינון צריך להיקבע באופן אינדיבידואלי, בהתאם לנתוניו האישיים של כל אדם, תוך התחשבות באורח החיים, תדירות פעילות גופנית, איכות המזון הנצרך במשך היום וכמותו.

 

חזרה

שתפו את הכתבה בגוגל+
אימון נסיון במחיר מוזל!
הזמן אימון נסיון!
לקבלת מחירון מפורט למייל
שלחו לי מחירון!