רבים מאיתנו כבר נחשפו עד בלי די לעולם המוזר שקיים לא הרבה יותר ממאה שנים- עולם הדיאטות!

יניב מימון מאמן כושר אישי
 

המוטציה הזו של התרבות המודרנית, שולחת חוטר לכל כיוון אוויר שנקרה בדרכה. 
משימת דגש על הפרדה בין פחמימה לחלבון, דרך דיאטה ללא פחמימות כלל, ועד דיאטת מיצי פירות וירקות, ספר החיים של עולם הדיאטות ראה דיאטה חדשה קמה לתחייה וגוועת על בסיס יומי, חודשי ושנתי.

הביקוש שלנו לסוגים שונים ומשונים של דיאטות הוא מובן, שכן המאבק היומיומי הסיזיפי נגד טבעו של גופנו, ונגד הפיתויים אשר מציע העולם המודרני עד בלי די, הוא מתיש, ולעיתים נראה כמועד לכישלון...

חשוב לציין שלעיתים יותר מדי קרובות לא כח הרצון הוא שעומד בינינו לבין 'משקל היעד' שלנו, אלא מבנה גופינו הטבעי, אשר משום מה פשוט אינו עומד בסטנדרטים שהצבנו עבור עצמנו. 
בין אם בעייתכם היא גרגרנות יתר, או מבנה גוף וחילוף חומרים שאינם מספקים את תאוותכם לחיטובים ורזון 'מופתי', קיצוץ בלתי פוסק בתפריט היומי שלכם אינו הפתרון. לא ולא, הפתרון הוא, כפי שבודאי שמעתם לא פעם ולא פעמיים- פעילות גופנית, וספציפית יותר- אימון כושר אישי.

 

מדוע דיאטה אינה מספיקה?

ראשית הבה נעשה סדר בדברים, המושג 'דיאטה' אינו מתייחס רק לתפריט תזונתי שמטרתו ירידה במשקל, או לכל תפריט מבוקר אחר, אלא באופן כללי יותר הוא כולל את כלל הרגלי האכילה שלנו, גם אלו אשר הינם הרגלים 'רעים'. 
לכך מכוונת המילה diet באנגלית.

אם כן, אין ספק שלדיאטה שלנו ישנה השפעה בלתי מבוטלת על המשקל שלנו ועל קצב חילוף החומרים של הגוף. 
ידוע שדיאטה עתירת סיבים תזונתיים מסייעת לפעולת העיכול, כמו שידוע שדיאטה מאוזנת שכוללת את כל אבות המזון יכולה לספק לגוף את החומרים להם הוא זקוק.
 

אך עם זאת, לא משנה כמה אידיאלית הדיאטה שהרכבנו עבור עצמנו, או שהורכבה עבורנו, ולא משנה באיזו קלות יתרה אנו מצליחים לעמוד בה, הגוף בסופו של דבר מתרגל להכל. משמע, שלאחר תקופה של צריכה קלורית מסויימת, נמוכה ככל שתהיה, הגוף 'מתאים את עצמו' לדיאטה וחילוף החומרים שלו מאט את הקצב. 
מכך יוצא, שאם לא נוריד עוד ועוד מתכולת התזונה שלנו, לא נמשיך לרדת במשקל, ואולי אפילו נעלה במשקל לאורך זמן.

הגוף הוא למעשה מכונה די חכמה, אך היא אינה חכמה דיה על מנת להבין כי הרצון שלנו הוא להיות חטובים, אולי משום שאסתטיקה אינה בראש מעייניו של הגוף, אלא הבריאות שלו עצמו והישרדותו. 
גופנו עדיין 'סבור' כי מיעוט בהכנסת מזון לגוף משמעה כי אנו סובלים ממחסור במזון. 
במקרה זה הבחירה הרציונאלית שלו היא 'לאגור' כל שייר מזון אפשרי במאגרי שומן, בדיוק כפי שסנאי אוגר מזונו לחורף הקר במחבוא בטוח.

מצד שני, איננו באים לומר כאן שצריכה מופרזת של מזון עתידה להנחות את הגוף שבע הנחת לויתור על עודפי שומן, היא אולי תגביר את חילוף החומרים, אך עדיין, את מה שהגוף לא צריך הוא יאגור כהרגלו, ללא שימת לב לכמה אסתטי המאגר התורן הינו עבור סובבנו.

 

אז מה כן?

ובכן, זו בדיוק הסיבה בגללה יועצי תזונה רבים שמים כל כך הרבה דגש על פעילות גופנית. 
מעבר ליכולתה של זו להרחיב את טווח חילוף החומרים של הגוף, אשר 'מתרגל' לסרקולציית קלוריות גדולה יותר (בסרקולציה אנו מתייחסים למעגל הכנסת ושריפת הקלוריות של הגוף), פעילות הבונה שריר, בנוסף לשריפת קלוריות, למעשה מייצרת 'משאבת אנרגיה' טבעית אשר גם בעת מנוחה, מבלי עשיית כל פעילות גופנית נוספת, שורפת כמות גדולה יותר של קלוריות, ועל כן מאפשרת לנו 'לסטות' פה ושם מן הדיאטה שבחרנו, מבלי לשלם את המחיר.

 

התמדה התמדה התמדה

כמו בדיאטה, גם בפעילות גופנית, ההתמדה אינה קלה כלל. 
גם אם מצאנו תחומי פעילות גופנית מהנים עבורנו, אין זה מבטיח שנצליח להתמיד בהם כחלק מלו"ז צפוף ותובעני. 
כמו כן, אנו שואפים שכל דקה מן היום העמוס שלנו המוקדשת לפעילות גופנית תנוצל על הצד הטוב ביותר, על מנת שנשרוף קלוריות ונבנה שריר, ולא ההיפך...

מסיבות אלו, כל מי שאכן רוצה לשים דגש על בריאותו הגופנית, והינו בעל לו"ז צפוף מחד ואמצעים כלכליים המאפשרים זאת מאידך, יומלץ כי יעזר במאמן כושר אישי, אשר יטפח את השגרה הספורטיבית שלו, ויתאים אותה לצרכים האישיים של גופו ושל העדפותיו.

 

חזרה

שתפו את הכתבה בגוגל+
אימון נסיון במחיר מוזל!
הזמן אימון נסיון!
לקבלת מחירון מפורט למייל
שלחו לי מחירון!