פירוש שמו של עץ הקקאו הוא "משקה האלים" ומקורו ביערות הגשם שבמרכז אמריקה הדרומית.

הקקאו עבר היסטוריה ארוכה, שתחילתה בימי תרבות המאיה והאימפריה האצטקית, מהן אל הספרדים שכבשו את דרום אמריקה, ומשם נפוץ לשאר ארצות אירופה והעולם.  עד לפרוץ המהפכה התעשייתית, נחשב למוצר יוקרתי שהיה שווה בערכו לזהב ולכן נהנו ממנו רק בני המעמדות העליונים בחברות שונות.

כמו כן, נחשב לבעל תכונות מיסטיות רוחניות ולכן שימש לטקסים דתיים ואף נחשב למוצר בעל תכונות מרפא רבות. בעבר הקקאו שימש כמשקה בלבד או כמרכיב במתכונים, וצורתו המוצקת פותחה מאוחר יותר, כאשר המהפכה התעשייתית אפשרה להפוך אותו למוצר נפוץ ואכיל שכמעט כל אדם יכול היה להרשות לעצמו.

עלי הקוקה, אשר מהם מכילים את השוקולד, מכילים כמות רבה של נוגדי חמצון הנקראים "פנולים" ו"פלבנואידים". אלו תרכובות טבעיות ופעילות, הנמצאות בצמחים, ופועלות כנוגדי חמצון טבעיים, המסייעים לנו להתמודד עם מחלות. כלומר: נלחמים ברדיקלים החופשיים, אשר תוקפים את תאי גופנו ואחראים ככל הנראה להאצת תהליך ההזדקנות, מחלות לב וסרטן. פלבנואידים ופנולים נמצאים במידה מסוימת גם ביין אדום, תה ירוק, פטל, שזיפים, ענבים אדומים, תפוזים, אשכוליות אדומות, קיווי, תפוחים, עגבניות, ברוקולי ובצל.

מתברר שרמתם בקקאו משתנה מאוד ותלויה בחשיפה של הצמח לאור, בגורמים אקלימיים וחקלאיים, במשך תקופת האחסון ובתהליכים התעשייתיים שפולי הקקאו עוברים.

 

ישנם ארבעה סוגים עיקריים של שוקולד:

שוקולד כהה: ללא תוספת חלב. חייב להכיל לפחות 35% מוצקי קקאו לפי התקן האירופי. השוקולדים האיכותיים ביותר מכילים 70% מוצקי קקאו או יותר.

שוקולד חלב: דומה בהרכבו לשוקולד כהה, בתוספת חלב, אשר ממתן את טעמו של השוקולד ומפחית את המרירות האופיינית לקקאו.

שוקולד מריר: שוקולד כהה בעל תכולת סוכר נמוכה יותר; משמש לרוב למטרות בישול.

שוקולד לבן: מבוסס על חמאת קקאו ואינו מכיל כלל מוצקי קקאו.

 

ככל שהשוקולד עבר תהליך עיבוד ארוך יותר, כך יש בו פחות פלבנואידים ותרומתו פוחתת.

שוקולד כהה מכיל פלבונאידים בריכוז גבוה פי 4 משוקולד לבן או שוקולד חלב. תוספת חלב לשוקולד פוגעת ככל הנראה בספיגת נוגדי החמצון וכך מבטלת את האפקט הבריא כמגן מפני מחלות לב. ההסבר המדויק לכך אינו ברור עדיין, אך החוקרים משערים שהסיבה לספיגה הירודה קשורה לחלבוני החלב ושאפקט דומה של החלב עלול להיווצר גם בשילוב עם מזונות אחרים שעשירים בנוגדי החמצון כגון כמו פירות, תה ויין אדום, ולכן לא ממליצים לשתות ממשקאות חלב בפרק הזמן של 4 שעות מתום אכילת השוקולד. 


כתבות נוספות :
תזונה מפי מתאמנת
הסרטונין

 

הידעת? 

  • קיימות לא מעט עדויות על כך שהשוקולד משחרר במוח את הכימיקל "השמח" סרוטונין, משפר את יכולת הריכוז והחשיבה וכן מסייע בהפחתת חרדה, מתח וכאב.  
  • נמצא כי שוקולד מכיל מרכיב הנקרא "תיאוברומין", הנמצא כיעיל כמעט פי 3 בהפסקת שיעול מתמשךלעומת הקודאין, הנחשב כיום לתרופה הטובה ביותר נגד שיעול.
  • התיאוברומין בשוקולד רעיל לסוסים וכלבים מפני שאין ביכולתם לפרק אותו באופן יעיל.

      התיאוברומין עלול להתקיים במחזור הדם שלהם במשך כ-20 שעות (בניגוד ל2-3 שעות אצל בני אדם)

      ולגרום להתקף אפילפטי, התקף לב, דימומים פנימיים ואף מוות.

 

סקירת מחקרים מראה כי שוקולד כהה, שאינו מכיל חלב, עשוי לסייע בהפחתת לחץ הדם ולשפר את יכולת הגוף בחילוף החומרים של הסוכר והפרדתו מהמזון. כמו כן, הוכח כגורם חשוב במניעת היווצרות קרישי דם בלב ובמוח ע"י הפיכת כלי הדם לגמישים יותר ושיפור הזרימה בכלי הדם, וכך למעשה ביכולתו להפחית את הסיכון אוטם שריר לב ושבץ מוחי.

 

אמנם,אין טוב בלי רע ולכן אם חשבתם שזה הזמן לרוץ למקרר לאכול טבלת שוקולד, כדאי שתחשבו שוב כיוון שכמו בכל דבר בחיים, ובמיוחד בתחום המזון, הכול שאלה של מינון.

לצד הדעות התומכות, קיימות כמובן גם דעות מנוגדות, ובראשיתן הכמות הרבה של השומן והקלוריות.

מומחים מדגישים את ההבדלים בין סוגי השוקולד ומזהירים מפני צריכת יתר של שוקולד כדרך לטיפול בבעיות לב ומזכירים כי קלוריות עודפות מובילות להשמנת יתר, המעוררת בעיות לב. וכך כל יתרון לגמישותם של כלי הדם "ייעלם" כפי הנראה על-ידי הסכנה שבעלייה במשקל.

שוקולד שעבר תהליכי עיבוד עתיר בחומצות שומן רוויות, גורם לעלייה בכולסטרול LDL ("הרע") ומעלה את הסיכון לפגיעה בכלי דם ולמחלות לב. ולמי מאיתנו שאינו יודע,  כל 100 גרם של שוקולד מריר מכילים בערך 500 קלוריות ובממוצע 30% שומן, שלפחות 18% ממנו הוא שומן רווי.

לסיכום:

 

לא ניתן להסיק מהמחקרים מסקנות גורפות ולכן , אם אתם מקפידים על מסגרת תזונתית מאוזנת ונבונה,

צריכה מבוקרת של שוקולד מריר, כלומר 1-2 קוביות שוקולד ביום, לא יהרסו לכם את הדיאטה ואף ביכולתן לתרום לבריאותכם ולהפחית את הסיכון מפני מחלות לב וכלי דם.

 

 

 

מיכל צרניסקי - מאמן כושר אישי, תזונאית קלינית

חזרה

שתפו את הכתבה בגוגל+
אימון נסיון במחיר מוזל!
הזמן אימון נסיון!
לקבלת מחירון מפורט למייל
שלחו לי מחירון!